چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟

چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟

آماده شدن برای مصاحبه شغلی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای آماده سازی خود برای یک مصاحبه موفق انجام دهید. در این مقاله یک چک لیست آمادگی مصاحبه با 11 مورد ایجاد می کنیم. اینکه زمان میگذارید و این مقاله ارزشمند را مطالعه میکنید واقعا برای ما ارزشمند است . پیشنهاد می کنیم پس از مرور این مقاله حتما نگاهی هم به کتاب سوالات استخدامی مصاحبه ما بیاندازید.

آماده شدن برای مصاحبه

آمادگی برای مصاحبه در وهله اول به این معنی است که برای در نظر گرفتن دقیق اهداف و صلاحیت های خود نسبت به موقعیت شغلی و کارفرما وقت بگذارید. برای انجام این کار، باید در مورد شرکت تحقیق کنید و شرح شغل را به دقت بررسی کنید تا بفهمید که چرا مناسب هستید. بیایید به مراحل آماده شدن برای مصاحبه نگاه کنیم.

1. شرح شغل را به دقت بررسی کنید

در طول کار آماده سازی خود، باید از شرح شغل ارسال شده توسط کارفرما به عنوان راهنما استفاده کنید. شرح شغل فهرستی از صلاحیت ها، کیفیت ها و پیشینه ای است که کارفرما در یک نامزد ایده آل به دنبال آن است. هرچه بیشتر بتوانید خود را با این جزئیات هماهنگ کنید، کارفرما بیشتر می تواند ببیند که شما واجد شرایط هستید. شرح شغل ممکن است در مورد سوالاتی که کارفرما در طول مصاحبه بپرسد نیز به شما ایده دهد.
2. دلیل مصاحبه و شرایط خود را در نظر بگیرید

قبل از مصاحبه، باید درک خوبی از اینکه چرا شغل را می خواهید و چرا واجد شرایط هستید، داشته باشید. شما باید آماده باشید که علاقه خود را به فرصت و اینکه چرا بهترین فرد برای نقش هستید توضیح دهید.

3. انجام تحقیق در مورد شرکت و نقش

تحقیق در مورد شرکتی که برای آن درخواست می دهید، بخش مهمی از آمادگی برای مصاحبه است. نه تنها به ایجاد زمینه برای گفتگوهای مصاحبه شما کمک می کند، بلکه به شما در تهیه سؤالات متفکرانه برای مصاحبه کنندگان نیز کمک می کند.

تحقیق در مورد شرکت و نقش تا حد امکان به شما برتری در رقابت می دهد. نه تنها این، بلکه آماده شدن کامل برای مصاحبه به شما کمک می کند آرام باشید تا بتوانید بهترین حالت را داشته باشید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از ورود به مصاحبه خود بدانید:

درباره محصول یا خدمات تحقیق کنید:

حتی اگر نقش مستقیماً با محصول یا خدمات شرکت مرتبط نباشد، همچنان به دنبال عضویت در تیم هستید. مهم است که هر آنچه می توانید در مورد محصول یا خدماتی که شرکت تولید و تبلیغ می کند بیاموزید. لزوماً نیازی به درک تک تک جزئیات ندارید، به خصوص اگر یک محصول فنی باشد، و برای یک موقعیت غیر فنی مصاحبه می کنید، اما باید درک اولیه ای از محصولات یا خدمات اصلی که شرکت ارائه می دهد داشته باشید.

در صورت امکان، نمونه ای از محصول را درخواست کنید تا با دیدگاه مشتری آشنا شوید. هرچه بیشتر بتوانید از دیدگاه شرکت و مشتری به آنها درباره محصول بگویید، در مصاحبه خود عملکرد بهتری خواهید داشت.

در مورد نقش تحقیق کنید

مهم است که شرح شغل را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که تمام الزامات و مسئولیت هایی که همراه با آن هستند را درک کرده اید. این نه تنها شما را با سوالات متفکرانه و هدفمند در مورد موقعیت در طول مصاحبه آماده می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که واقعاً واجد شرایط و آمادگی برای مقابله با مسئولیت‌ها در صورت دریافت شغل هستید.

در صورت امکان، در مورد موقعیت های مشابه تحقیق کنید و نظرات افراد در آن موقعیت ها را بخوانید تا بتوانید ایده ای از فعالیت های روزانه داشته باشید. در طول مصاحبه، توضیح یا جزئیات در مورد نقش را بخواهید، بنابراین می توانید مطمئن شوید که در صورت دریافت پیشنهاد شغلی آماده هستید. تحقیق در مورد نقش قبل از مصاحبه همچنین به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا این موقعیت برای شما مناسب است یا خیر.

درباره فرهنگ شرکت تحقیق کنید

شرکت‌های مدرن معمولاً دارای حساب‌ها و وبلاگ‌هایی در رسانه‌های اجتماعی هستند که فرهنگ و صنعت شرکت آنها را مورد بحث قرار می‌دهند. این اطلاعات می تواند تصوری از لحن و شخصیت شرکت و همچنین ارزشی که آنها برای شما قائل هستند به شما بدهد. مهم نیست که یک شغل چقدر خوب به نظر می رسد، مهم است که با فرهنگ شرکت تناسب داشته باشید و شخصیت و ارزش های مشابهی داشته باشید.

اگر در مورد محیط کار، فرهنگ، شخصیت یا ارزش ها سوالی دارید، حتما در طول مصاحبه بپرسید. این سؤالات می تواند از نرم افزار و ابزارهای مورد استفاده شرکت گرفته تا سیاست های آنها در مورد تعطیلات و زمان بیماری باشد. به یاد داشته باشید که مصاحبه به همان اندازه درباره پیدا کردن یک تناسب مناسب برای محیط کار خود به همان اندازه که شرکت برای آن نقش مناسب است. دانستن این که ارزش های شما با شرکت هماهنگ است، یک زندگی حرفه ای شاد را تضمین می کند. همچنین این فرصت عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت و نشان دادن نحوه تناسب شما به مصاحبه کننده است.

4. پاسخ های خود را به سوالات رایج مصاحبه در نظر بگیرید

در حالی که نمی توانید هر سوالی را که در مصاحبه از شما پرسیده می شود پیش بینی کنید، چند سوال متداول وجود دارد که می توانید برای پاسخ به آنها برنامه ریزی کنید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که یک طرح آسانسور ایجاد کنید که به سرعت توصیف کند که شما چه کسی هستید، چه می‌کنید و چه می‌خواهید.

برخی از مشاغل وجود دارند که ممکن است شامل آزمون یا ارزیابی در طول فرآیند مصاحبه باشند. به عنوان مثال، اگر برای یک نقش برنامه نویسی، توسعه یا تجزیه و تحلیل کامپیوتری مصاحبه می کنید، ممکن است از شما خواسته شود خطوط کد را بنویسید یا ارزیابی کنید. ممکن است مشورت با همکاران در صنعت برای نمونه‌هایی از آزمایش‌هایی که برای آماده‌سازی به آنها داده شده است مفید باشد.

شما همچنین باید آماده باشید تا در مورد انتظارات حقوق خود صحبت کنید. اگر مطمئن نیستید که چه حقوقی برای درخواست موقعیتی که درخواست می‌کنید مناسب است، از محاسبه‌گر حقوق Indeed بازدید کنید تا بر اساس موقعیت مکانی، صنعت و تجربه خود، محدوده پرداخت شخصی و رایگان دریافت کنید.

در اینجا چند نمونه از سوالات رایج مصاحبه آورده شده است:

چرا میخواهید اینجا کار کنید؟

بهترین راه برای آماده شدن برای این سوال، آشنایی با محصولات، خدمات، ماموریت، تاریخ و فرهنگ شرکت است. در پاسخ خود، جنبه هایی از شرکت را ذکر کنید که برای شما جذاب است و با اهداف شغلی شما هماهنگ است.

مثال: «من دوست دارم فرصتی برای همکاری با شرکتی داشته باشم که در حال ایجاد تفاوت است. یافتن شرکتی با محیط کاری مثبت و ارزش‌هایی که با من همسو باشد، در طول جستجوی شغلی من در اولویت باقی مانده است و این شرکت در صدر فهرست قرار دارد.

چه چیزی در مورد این نقش به شما علاقه مند است؟

کارفرمایان این سوال را می پرسند تا مطمئن شوند که نقش را درک کرده اید و به شما این فرصت را می دهند که مهارت های مرتبط خود را برجسته کنید. مقایسه الزامات نقش با مهارت ها و تجربه شما می تواند مفید باشد. چند چیز را انتخاب کنید که به طور خاص از آنها لذت می برید یا در آنها برتری دارید و روی مواردی که در پاسخ خود هستند تمرکز کنید.

مثال: “من در بیشتر دوران حرفه ای خود به طراحی تجربه کاربری علاقه مند بوده ام. من از اینکه دیدم این شرکت از محصولات Adobe استفاده می کند هیجان زده بودم زیرا در کل مجموعه به خوبی آشنا هستم. همچنین، من یک مدافع بزرگ برای استفاده از گردش کار چابک در طراحی هستم. من فکر می کنم این موثرترین راه برای مقابله با پروژه های بزرگ است. من در نقش قبلی خود به عنوان مدیر UX توانستم با موفقیت یک فرآیند چابک بسازم و راه اندازی کنم و شاهد پیشرفت های قابل توجهی در سرعت پروژه بودیم.”

بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟

این سوال به شما فرصتی می دهد تا در مورد مهارت های فنی و مهارت های نرم خود صحبت کنید. هنگامی که مصاحبه کننده از شما می خواهد نقاط قوت خود را توصیف کنید، ویژگی ها و ویژگی های شخصی خود را به اشتراک بگذارید و سپس آنها را به نقشی که برای آن مصاحبه می کنید مرتبط کنید.

مثال: «من یک حلال طبیعی مشکل هستم. به نظر من کاوش عمیق و کشف راه‌حل‌ها برای چالش‌ها لذت بخش است – مثل حل کردن یک پازل. این چیزی است که من همیشه در آن عالی بوده ام و از آن لذت می برم. بیشتر توسعه محصول مربوط به یافتن راه حل های نوآورانه برای مسائل چالش برانگیز است، که همان چیزی است که من را در وهله اول به این مسیر شغلی کشاند.

5. صدای گفتاری و زبان بدن خود را تمرین کنید

ایجاد یک تأثیر مثبت و ماندگار در طول فرآیند مصاحبه مهم است. شما می توانید این کار را با تمرین صدای گفتاری مطمئن، قوی و زبان بدن دوستانه و باز انجام دهید. در حالی که ممکن است این موارد به طور طبیعی برای شما اتفاق بیفتد، ممکن است بخواهید زمانی را برای اجرای آنها با دوستان یا خانواده قابل اعتماد یا جلوی آینه صرف کنید. به لبخند، دست دادن و قدم زدن خود توجه ویژه ای داشته باشید.

6. چندین سؤال متفکرانه برای مصاحبه کننده (ها) آماده کنید.

بسیاری از کارفرمایان در مورد نامزدهایی که سوالات متفکرانه ای در مورد شرکت و موقعیت می پرسند، احساس اطمینان می کنند. شما باید قبل از مصاحبه وقت بگذارید و چندین سوال برای مصاحبه کننده (های) خود آماده کنید که نشان می دهد شما در مورد شرکت تحقیق کرده اید و در مورد موقعیت به خوبی مسلط هستید. چند نمونه از سوالاتی که می توانید بپرسید عبارتند از:

  1. یک روز معمولی برای فردی در این موقعیت چگونه به نظر می رسد؟
  2. چرا از کار کردن در اینجا لذت می برید؟
  3. موفق ترین کارمندان شما چه ویژگی هایی دارند؟
  4. من واقعاً از یادگیری بیشتر در مورد این فرصت لذت بردم. مراحل بعدی در فرآیند استخدام چیست؟

7. مصاحبه های ساختگی انجام دهید

درست مانند سخنرانی در جمع، تمرین مصاحبه بهترین راه برای تسکین اضطراب و افزایش اعتماد به نفس شماست. تمرین ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما تجربه مکرر فرآیند مصاحبه شما را راحت تر می کند و به شما کمک می کند تا تصور درستی داشته باشید.

اگر دوستان یا خانواده ای برای کمک دارید، تا جایی که می توانید مصاحبه های ساختگی انجام دهید. اگر شخص دیگری ندارید، سوالات و پاسخ های خود را با صدای بلند تمرین کنید. ممکن است متوجه شوید که یک پاسخ هنگام گفتن، ناخوشایند به نظر می‌رسد یا آنچه را که می‌خواهید بیان نمی‌کند، بنابراین این فرصتی را به شما می‌دهد تا پاسخ‌های خود را اصلاح کنید و آنها را به خاطر بسپارید. هرچه بیشتر مصاحبه خود را تکرار کنید، در جریان واقعی اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

8. نسخه چاپی رزومه داشته باشید

اکثر کارفرمایان درخواست کپی دیجیتالی رزومه شما را همراه با برنامه دارند، اما ممکن است در طول مصاحبه به راحتی به آن دسترسی نداشته باشند. داشتن نسخه هایی برای ارائه به چندین مصاحبه کننده نشان می دهد که شما آماده و سازماندهی شده اید. شما باید حداقل سه نسخه برای چندین مصاحبه کننده تهیه کنید، به علاوه یک نسخه برای خودتان که می توانید آن را دنبال کنید.

در طول آماده سازی، رزومه خود را بخوانید و توضیحاتی را برای هر گونه شکافی که ممکن است ظاهر شود یا موارد عجیب و غریب دیگر را تمرین کنید. برای مثال، ممکن است برای مراقبت از فرزند یا یکی از اعضای خانواده از کار مرخصی گرفته باشید، شغل خود را تغییر داده باشید یا دلایل قانونی دیگری برای شکاف شغلی داشته باشید. اینها می تواند برای کارفرمایان نگران کننده باشد، بنابراین بهتر است توضیحات خود را آماده کنید تا به آنها نشان دهید که خطری ندارید.

همچنین ممکن است با سوالاتی در مورد رزومه خود مواجه شوید که ناخوشایند هستند. مهم است که در برخورد با آنها صادق باشیم اما دیپلماتیک باشیم. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل سرپرست یا مدیر خود یا سیاست هایی که با آن موافق نبودید، کار را ترک کرده باشید، اما نمی خواهید در مورد یک کارفرمای سابق منفی صحبت کنید. این سوالات احتمالی را در نظر بگیرید و پاسخ های خود را از قبل آماده کنید تا به طور تصادفی چیزی نگویید که پشیمان شوید.

مانند بقیه مصاحبه، بهتر است با نوشتن یادداشت ها و تکرار پاسخ های خود با صدای بلند چندین بار قبل از مصاحبه، برای این سؤالات آماده شوید.

9. مقدمات سفر خود را آماده کنید

مصاحبه های شغلی به دلایل زیادی برای اکثر افراد استرس زا هستند، اما رسیدن به مصاحبه به خودی خود یک چالش است. اگر مصاحبه شما یک منطقه ناآشنا یا حتی یک شهر کاملاً جدید است، می تواند منبع اضطراب باشد تا راه خود را پیدا کنید و مطمئن شوید که به موقع حاضر می شوید.

برای جلوگیری از مضطرب شدن بیش از حد برای رفت و آمد خود، خود را آماده کنید تا مطمئن شوید که همه چیز در روز جلسه به آرامی پیش می رود. در اینجا چگونه است:

زودتر ترک کنید: ممکن است این امر بدیهی به نظر برسد، اما بهتر است با زمان کافی برای رسیدن به مصاحبه خود را ترک کنید، حتی اگر خیلی زود به آنجا برسید. حتی اگر چند دقیقه دیگر را برای رسیدن به آنجا رها کنید، موانع کوچکی مانند ترافیک سنگین، تصادفات، نداشتن پارکینگ یا مشکل در یافتن ساختمان می توانند برای دیر رسیدن شما کافی باشند. اگر خیلی زود وارد می شوید، فقط از این زمان برای مرور یادداشت های خود استفاده کنید و از نظر ذهنی برای مصاحبه خود آماده شوید.

اطلاعات تماس مصاحبه را ذخیره کنید: حتی با وجود زمان کافی برای رفت و آمد، گاهی اوقات شرایط خارج از کنترل شما ممکن است باعث تاخیر شما شود. اگر اتفاقی افتاد و می دانید که کمی دیر می کنید، با هماهنگ کننده مصاحبه خود تماس بگیرید و او را از وضعیت آگاه کنید. بیشتر مردم نسبت به این موقعیت‌ها همدلی دارند و می‌دانند که نمی‌توان به برخی چیزها کمک کرد، به خصوص اگر از قبل به آنها اطلاع دهید و توضیح منطقی داشته باشید. در این شرایط، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تا دیر وقت بدون اطلاع قبلی حاضر شوید و سعی کنید خودتان را توضیح دهید.

از قبل مکان را جستجو کنید: اکثر مصاحبه ها از روزها یا هفته ها قبل برنامه ریزی می شوند، بنابراین شما زمان دارید تا در مورد مکان تحقیق کنید. اگر مصاحبه شما به اندازه کافی نزدیک است، می توانید یک روز وقت بگذارید و به محل مورد نظر بروید و پارکینگ را بررسی کنید، ترافیک را یادداشت کنید و سوئیت یا دفتری را پیدا کنید که مصاحبه شما در آن خواهد بود. اگر در مورد پارکینگ یا هر جنبه دیگری از مکان مضطرب هستید، با مصاحبه کننده خود تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری از آنها بخواهید.

10. خودت را ثابت کن

یکی از بزرگترین چالش ها در مصاحبه، فروش خود است. اکثر مردم از این ایده ناراحت هستند، اما ارائه دقیق و مثبت خود نیازی به فروش ندارد. حقیقت این است که شما مهارت‌ها و تجربیات حرفه‌ای دارید که ممکن است شما را از سایر متقاضیان متمایز کند، بنابراین قابل قبول و انتظار است که آنها را برای کارفرمای بالقوه خود تصدیق کنید.

وقتی برای مصاحبه شغلی آماده می‌شوید، مهارت‌های خود را که به نقش مربوط می‌شود یادداشت کنید و به این فکر کنید که چگونه تجربیات و توانایی‌های شما می‌تواند به اهداف کلی شرکت کمک کند. پاسخ های شما تا حدودی کوتاه خواهد بود، بنابراین نیاز دارید که مثبت ترین و مرتبط ترین اطلاعات را برای به اشتراک گذاشتن در طول مصاحبه انتخاب کنید.

اگر معیارها یا آمارهایی برای نشان دادن دستاوردها یا رشد خود در نقش های قبلی دارید، آنها کمک بزرگی برای ثابت کردن خود در طول مصاحبه هستند. به عنوان مثال، ممکن است در آخرین موقعیت خود فروش را تا درصد مشخصی افزایش داده باشید یا درگیری در شبکه های اجتماعی را افزایش داده باشید.

هر دستاوردی که دارید، در مورد به اشتراک گذاشتن آنها در طول مصاحبه خود متواضع نباشید. کارفرمای بالقوه شما می خواهد بداند که شما مناسب هستید و می توانید چیزی را به شرکت تحویل دهید، بنابراین آنها باید همه دلایلی را بدانند که می توانید آن را برای آنها فراهم کنید.

11. برای پیگیری بعد از مصاحبه آماده شوید

پس از مصاحبه، باید برای پیگیری با کارفرما آماده شوید. انجام این کار مکالمه شما را به کارفرما یادآوری می کند، به آنها نشان می دهد که واقعاً به این موقعیت علاقه مند هستید و این فرصت را به شما می دهد تا نکاتی را که فراموش کرده اید ذکر کنید.

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد یادداشت بعدی دنبال کنید:

در پاراگراف اول، عنوان شغلی خاص را ذکر کنید و از مصاحبه کننده خود تشکر کنید.
در پاراگراف دوم، نام شرکت و همچنین نقطه مکالمه و/یا هدفی را که برای شخصی که با او صحبت کرده اید مهم به نظر می رسد، یادداشت کنید. آن نقطه را به تجربه و علایق خود متصل کنید.

نکته پایانی: اگر پاسخ سؤال خاصی را نمی دانید، کاملاً قابل قبول است که برای یک لحظه مکث کنید و به سادگی بگویید: “اجازه دهید یک لحظه در مورد آن فکر کنم.” کارفرما از شما قدردانی خواهد کرد که برای پاسخ متفکرانه به آنها وقت گذاشتید. تا جایی که امکان دارد حتماً نمونه های خاصی ارائه دهید. وقت گذاشتن برای آماده شدن برای مصاحبه در نهایت به شما کمک می کند تا در طول فرآیند احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

نشر برتر

انتشارات "نشر برتر" یکی از کامل ترین و تخصصی ترین آرشیوهای کتب استخدامی کشور را دارا می باشد و با سابقه و تجربه ای گرانبها می تواند بهترین مشاور در مراحل آماده سازی آزمون های استخدامی به شمار آید.

دیدگاه ها

در بحث درباره این مقاله شرکت کنید.

نشر برتر